Veel mensen die een goede host zoeken, zijn in de veronderstelling dat grote hostingbedrijven de beste producten leveren. Niets is minder waar. De producten en klantenservice die sommige kleine hostingbedrijfjes aanbieden is soms veel beter dan die van enorme hostingfabrieken.
De klant is koning bij een klein hostingbedrijf
Een klein hostingbedrijf wordt meestal onderhouden door een ZZP’er, een zelfstandig ondernemer zonder vast personeel. Het is een vooroordeel dat kleine hostingbedrijven worden gedraaid door iemand die een oude, trage server op zolder heeft staan, waar hij naast zijn gewone werk af en toe iets mee doet.
Kleine hostingbedrijven nemen vaak een reseller of VPS pakket af bij een groot hostingbedrijf.
In sommige gevallen heeft men één of meerdere dedicated servers staan in een datacentrum.
Een klein hostingbedrijf heeft in de meeste gevallen een beperkt aantal klanten.
Als een klant een vraag of probleem heeft en contact opneemt, is een klein hostingbedrijf vaak veel behulpzamer dan een hostingreus.
Daar zijn verschillende redenen voor.
Een klein hostingbedrijf kan het zich simpelweg niet veroorloven om klanten kwijt te raken.
Een enorm bedrijf kijkt niet op een paar klanten meer of minder, als het niet bevalt dan zit men daar niet mee. Een klein hostingbedrijf daar in tegen, moet klanten wel tevreden houden omdat men de klant niet kwijt wilt, als een klant vertrekt is dat vanuit een financieel oogpunt dat al vrij snel te merken.
De betere hostingreuzen kijken bij problemen mee met de klant maar zullen daar nooit zoveel tijd aan besteden als een kleine host.
Een ondernemer die enkele klanten heeft zal veel verder gaan om de klant te helpen dan een hostingbedrijf met tienduizenden klanten, ze hebben wel meer te doen.
Een ander voordeel van kleine hosts is dat men vaak beter weet wat kan en wat er mogelijk fout gaat.
Ze bieden gespecialiseerde hostingpakketten aan die ze zelf hebben opgezet en kennen hun systemen en software van binnen en van buiten.
Bij een klein bedrijf kan men op vele verschillende manieren contact opnemen.
Sommige hostingbedrijfjes bieden klanten zelfs de mogelijkheid om in persoon langs te gaan.
De meeste grote hostingbedrijven bieden een klantenservice aan die uitsluitend middels een email of ticket centrum te bereiken is.
Daar waar een enorm hostingbedrijf niet geeft om een paar slechte reviews, is een kleine host er doodsbang voor. Als iemand kwaad vertrekt en op hosting vergelijk websites negatieve reviews gaat schrijven en middels social media of efficiënte wijze andere mensen gaat waarschuwen voor de ‘slechte’ host, heeft dat desastreuze gevolgen voor een kleine onderneming met enkele honderden klanten.
Een groot hostingbedrijf ondervindt natuurlijk ook hinder van een klagende voormalig klant maar kan de gevolgen van het geklaag veel beter incasseren.
Nadelen van een kleine host?
Een klein hostingbedrijf heeft natuurlijk ook een aantal nadelen.
Vaak is het aanbod aan hostingpakketten een stuk beperkter dan bij grote hostingbedrijven.
De hardware en software die een kleine host afneemt is veel minder dan een groot bedrijf afneemt.
Fabrikanten en ontwikkelaars geven zo’n klein hostingbedrijf daarom amper korting.
Een hostingfabriek neemt zulke massa’s hard- en software af dat de prijs zakt, wat vaak ten gunste van de klant wordt doorberekend.
Een ondernemer die veel tijd aan klanten moet besteden om deze tevreden te houden, moet dat doorberekenen.
Over het algemeen zijn kleine hosts dus duurder dan enorme hostingbedrijven.
Kijk uit, niet ieder klein hostingbedrijf is betrokken
De meeste kleine hostingbedrijven geven echt om hun klant.
Er zijn echter ook veel malafide kleine hostingbedrijven die uitsluitend uit zijn op een contract, in het contract staat dan veelal dat de host nergens voor verantwoordelijk is.
Software wordt niet geüpdatet, hardware is zwaar verouderd en als de klant daar last van heeft doet een dergelijke host daar niets aan.
Er is momenteel nog geen officieel hosting keurmerk. Iedereen kan dus een hostingbedrijf beginnen.
Ook mensen die geen verstand van zaken hebben en een oude server naast de kattenbak hebben staan.
Het is dus een goed idee om hostingbedrijven en hostingpakketten eerst te vergelijken voor het overgaan tot een aankoop.
Kijk onder andere naar hoe lang een bedrijf al bestaat, wat de klantervaringen zijn en hoe de klantenservice benaderd kan worden. Kleine hostingbedrijven leveren vaak een uitmuntende dienst, die veelal wat duurder is maar er zijn vele kleine hostingbedrijfjes die je beter kan vermijden.